System Zapewnienia Jakości NODN “Sensor”

wprowadzony  5.10.2022 roku  powstały na podstawie:

ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn.
zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w
sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2019 poz. 1045),
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2018 r. w
sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2018 poz. 2029),
Statutu Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „SENSOR”

1.
System zapewniania jakości Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
„SENSOR” opiera się na:

·          
analizie potrzeb
zleceniodawców,

·          
monitorowaniu i
ewaluacji oferty edukacyjnej, a także spełnienia celów zaplanowanych szkoleń,
konferencji,

·          
doborze
wykwalifikowanej kadry,

·          
pracy zespołu ds.
zarządzania jakością oraz działań dyrektora,

·          
procedurze
organizacji szkolenia

2.
Analiza potrzeb zleceniodawców realizowana jest poprzez:

·          
ankiety i wywiady
przeprowadzone z zleceniodawcami, aby zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby
odnośnie szkoleń dla nauczycieli

·          
analizę danych
historycznych polegającą na przeanalizowaniu danych dotyczących dotychczasowych
zamówień szkoleń od zleceniodawców, w tym tematów szkoleń, liczby uczestników,
stopnia zadowolenia ,

·          
identyfikację
powtarzających się potrzeb i trendów w zamówieniach,

·          
spotkania
konsultacyjne w czasie organizowanych konferencji i szkoleń,

·          
badania
benchmarkingowe, czyli porównanie oferty szkoleniowej z innych ośrodków
doskonalenia nauczycieli, zarówno publicznych, jak i prywatnych, w celu oceny
konkurencyjności i identyfikacji obszarów do ulepszenia.

·          
monitorowanie
zmian w przepisach i podstawie programowej,

3.
Monitorowanie  polega na:

·          
sprawdzeniu na
ile oferta szkoleniowa ośrodka wychodzi naprzeciw potrzebom klientów,

·          
zbieraniu
informacji na temat jakości prowadzonych szkoleń i spełnieniu założonych celów.

3.Planowanie
ewaluacji polega na:

·          
wyborze narzędzi
ewaluacyjnych,

·          
określeniu celów
ewaluacji w zakresie przygotowanej oferty edukacyjnej, jakości szkoleń i
konferencji,

·          
przygotowaniu
harmonogramu ewaluacji expost i exante,

4.
Ewaluacja prowadzona jest poprzez:

·          
gromadzenie
danych od uczestników szkoleń, wykorzystując różne metody ewaluacji, np.
anonimowe ankietowanie, wywiady, spotkania grup focusowych itp.

5.
Na podstawie pozyskanych informacji z ewaluacji i monitorowania identyfikowane
są silne strony oraz obszary do pracy ośrodka. Na tej podstawie dyrektor
ośrodka wprowadza działania doskonalące, ustala zmiany w ofercie szkoleniowej,
sposobach działania, rekrutacji i kompetencjach trenerów, współpracy z
instytucjami.

6.
W skład zespołu ds. zarządzania jakością wchodzi dyrektor ośrodka oraz dwóch
wybranych przez niego  trenerów. Do zadań
zespołu należy:

·          
planowanie celów
oraz dobór narzędzi do ewaluacji,

·          
monitorowanie i
analiza potrzeb klientów,

·          
proponowanie
zmian w ofercie szkoleniowej na podstawie analizy potrzeb klientów i ewaluacji

7.
Do zadań dyrektora ośrodka w zakresie zapewnienia jakości prowadzonych szkoleń
należy:

·          
zatrudnianie
prowadzących szkolenia z potrzebnymi kwalifikacjami,

·          
wprowadzenie
zmian w ofercie szkoleniowej ośrodka,

·          
monitorowanie
realizacji celów szkoleń przez poszczególnych trenerów,

·          
organizacja
spotkania ds. jakości raz w roku w czerwcu lub lipcu,

·          
analiza wniosków
z nadzoru pedagogicznego wybranych kuratorów oświaty, aby na ich podstawie
przygotować ofertę szkoleń,

·          
monitorowanie
priorytetów polityki oświatowej państwa i na ich podstawie budowanie oferty
szkoleniowej,

·          
prowadzenie
dokumentacji dotyczącej ewaluacji,

·          
wprowadzanie
działań korygujących na podstawie wyników ewaluacji, czyli: zmiany oferty
szkoleń, zmiany metod pracy trenerów, zmiany materiałów poszkoleniowych itd.

8.
Procedura organizacji szkolenia obejmuje każdego trenera.

A/
Prowadzący szkolenie każdorazowo powinien:

·          
przedstawić się,
a w przypadku szkolenia zdalnego upewnić się, czy połączenie online zapewnia
dobrą słyszalność i widzialność,

·          
wyrazić gotowość
do odpowiedzi na pytania i ustalić sposób i czas ich zadawania,

·          
podać cele
szkolenia oraz dokonać ewaluacji,

·          
przygotować
materiały, jeśli zostało to ustalone ze zleceniodawcą,

·          
w przypadku braku
możliwości poprowadzenia szkolenia trener natychmiast zawiadamia dyrektora,
który albo ustala nowy termin, albo organizuje zastępstwo,

·          
w przypadku
szkolenia online pracować z wykorzystaniem stałego łącza internetowego i
ustalić ze zleceniodawcą sposób kontaktu w sytuacji, gdyby doszło do awarii
Internetu

B/ W celu zapewnienia najwyższej jakości  trener 
wykorzystuje najnowszą wiedzę, a także metody prowadzenia szkolenia (w
tym związane z pracą online)

C/ trener odbiera od zleceniodawcy lub dyrektor
szkoły przesyła drogą elektroniczną listę nauczycieli, biorących udział w
szkoleniu oraz ich dane, na podstawie których wystawione zostają zaświadczenia.
Przy czym uczestnicy, którzy nie prześlą pełnych danych nie otrzymują
zaświadczenia.