System Zapewnienia Jakości NODN “Sensor”
wprowadzony 5.10.2022 roku powstały na podstawie:
ustawy
z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn.
zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w
sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2019 poz. 1045),
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2018 r. w
sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2018 poz. 2029),
Statutu Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „SENSOR”
1.
System zapewniania jakości Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
„SENSOR” opiera się na:
·
analizie potrzeb
zleceniodawców,
·
monitorowaniu i
ewaluacji oferty edukacyjnej, a także spełnienia celów zaplanowanych szkoleń,
konferencji,
·
doborze
wykwalifikowanej kadry,
·
pracy zespołu ds.
zarządzania jakością oraz działań dyrektora,
·
procedurze
organizacji szkolenia
2.
Analiza potrzeb zleceniodawców realizowana jest poprzez:
·
ankiety i wywiady
przeprowadzone z zleceniodawcami, aby zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby
odnośnie szkoleń dla nauczycieli
·
analizę danych
historycznych polegającą na przeanalizowaniu danych dotyczących dotychczasowych
zamówień szkoleń od zleceniodawców, w tym tematów szkoleń, liczby uczestników,
stopnia zadowolenia ,
·
identyfikację
powtarzających się potrzeb i trendów w zamówieniach,
·
spotkania
konsultacyjne w czasie organizowanych konferencji i szkoleń,
·
badania
benchmarkingowe, czyli porównanie oferty szkoleniowej z innych ośrodków
doskonalenia nauczycieli, zarówno publicznych, jak i prywatnych, w celu oceny
konkurencyjności i identyfikacji obszarów do ulepszenia.
·
monitorowanie
zmian w przepisach i podstawie programowej,
3.
Monitorowanie polega na:
·
sprawdzeniu na
ile oferta szkoleniowa ośrodka wychodzi naprzeciw potrzebom klientów,
·
zbieraniu
informacji na temat jakości prowadzonych szkoleń i spełnieniu założonych celów.
3.Planowanie
ewaluacji polega na:
·
wyborze narzędzi
ewaluacyjnych,
·
określeniu celów
ewaluacji w zakresie przygotowanej oferty edukacyjnej, jakości szkoleń i
konferencji,
·
przygotowaniu
harmonogramu ewaluacji expost i exante,
4.
Ewaluacja prowadzona jest poprzez:
·
gromadzenie
danych od uczestników szkoleń, wykorzystując różne metody ewaluacji, np.
anonimowe ankietowanie, wywiady, spotkania grup focusowych itp.
5.
Na podstawie pozyskanych informacji z ewaluacji i monitorowania identyfikowane
są silne strony oraz obszary do pracy ośrodka. Na tej podstawie dyrektor
ośrodka wprowadza działania doskonalące, ustala zmiany w ofercie szkoleniowej,
sposobach działania, rekrutacji i kompetencjach trenerów, współpracy z
instytucjami.
6.
W skład zespołu ds. zarządzania jakością wchodzi dyrektor ośrodka oraz dwóch
wybranych przez niego trenerów. Do zadań
zespołu należy:
·
planowanie celów
oraz dobór narzędzi do ewaluacji,
·
monitorowanie i
analiza potrzeb klientów,
·
proponowanie
zmian w ofercie szkoleniowej na podstawie analizy potrzeb klientów i ewaluacji
7.
Do zadań dyrektora ośrodka w zakresie zapewnienia jakości prowadzonych szkoleń
należy:
·
zatrudnianie
prowadzących szkolenia z potrzebnymi kwalifikacjami,
·
wprowadzenie
zmian w ofercie szkoleniowej ośrodka,
·
monitorowanie
realizacji celów szkoleń przez poszczególnych trenerów,
·
organizacja
spotkania ds. jakości raz w roku w czerwcu lub lipcu,
·
analiza wniosków
z nadzoru pedagogicznego wybranych kuratorów oświaty, aby na ich podstawie
przygotować ofertę szkoleń,
·
monitorowanie
priorytetów polityki oświatowej państwa i na ich podstawie budowanie oferty
szkoleniowej,
·
prowadzenie
dokumentacji dotyczącej ewaluacji,
·
wprowadzanie
działań korygujących na podstawie wyników ewaluacji, czyli: zmiany oferty
szkoleń, zmiany metod pracy trenerów, zmiany materiałów poszkoleniowych itd.
8.
Procedura organizacji szkolenia obejmuje każdego trenera.
A/
Prowadzący szkolenie każdorazowo powinien:
·
przedstawić się,
a w przypadku szkolenia zdalnego upewnić się, czy połączenie online zapewnia
dobrą słyszalność i widzialność,
·
wyrazić gotowość
do odpowiedzi na pytania i ustalić sposób i czas ich zadawania,
·
podać cele
szkolenia oraz dokonać ewaluacji,
·
przygotować
materiały, jeśli zostało to ustalone ze zleceniodawcą,
·
w przypadku braku
możliwości poprowadzenia szkolenia trener natychmiast zawiadamia dyrektora,
który albo ustala nowy termin, albo organizuje zastępstwo,
·
w przypadku
szkolenia online pracować z wykorzystaniem stałego łącza internetowego i
ustalić ze zleceniodawcą sposób kontaktu w sytuacji, gdyby doszło do awarii
Internetu
B/ W celu zapewnienia najwyższej jakości trener
wykorzystuje najnowszą wiedzę, a także metody prowadzenia szkolenia (w
tym związane z pracą online)
C/ trener odbiera od zleceniodawcy lub dyrektor
szkoły przesyła drogą elektroniczną listę nauczycieli, biorących udział w
szkoleniu oraz ich dane, na podstawie których wystawione zostają zaświadczenia.
Przy czym uczestnicy, którzy nie prześlą pełnych danych nie otrzymują
zaświadczenia.